ZSP 3 w Krośnie - Muzeum Motoryzacji

Zastava 1100

Fabryka Samochodów Osobowych zwiększając stale liczbę i asortyment produkowanych pojazdów rozpoczęła w początku 1974 roku produkcję samochodu średniolitrażowego Zastava 11 OOP. Pojazd ten przeznaczony dla nabywców zainteresowanych pośrednim samochodem między grupami samochodów większych, jak Polskie 125P, 125N i 132P i mniejszych, jak 126P, których charakterystyki techniczno-ekonomiczne nie spełniają potrzeb wspomnianych klientów.
Zastava 11 OOP jest odmianą samochodu FIAT 128, w którym zmieniono tylną część nadwozia, stwarzając pojazd 5 - lub 3 - drzwiowy (FIAT 128 ma 4 drzwi) co przy możliwości składania tylnego siedzenia i bardzo dużych tylnych drzwiach pozwoliło uzyskać wyjątkową uniwersalność funkcjonalną tego modelu. O walorach techniczno - eksploatacyjnych świadczy przyznanie przez międzynarodową prasę motoryzacyjną nazwy „samochodu roku" dla FIATA 128, będącego protoplastą Zastavy 11 OOP. Nazwę taką nadaje się raz w roku jednemu z modeli samochodów europejskich wytwórni, którego produkcja była uruchomiona w roku poprzednim. Jest sprawą oczywistą, że pojazd będący samochodem roku musi mieć nieprzeciętne walory techniczno - użytkowe, aby zdobyć tak chwalebne miano. Kontynuując dalej powyższe uwagi można stwierdzić, że Zastava 11 OOP jest jeszcze bardziej udana, bowiem wspomniana zmiana typu nadwozia zwiększyła walory tego samochodu w stosunku do samochodu FIAT 128.

Dane techniczne:
silnik:
pojemność skokowa - 1116 cm3
stopień sprężenia - 8,8
średnica i skok tłoka - 80 x 55,5 mm
moc maksymalna - 55 KM przy 6000 obr/min
maksymalny moment obrotowy - 7,9 kGm przy 3000 obr/min
skrzynia biegów i przekładnia główna:
4 biegi synchronizowane do jazdy w przód + 1 bieg wsteczny
przełożenia:
1 bieg - 3,583
2 bieg - 2,235
3 bieg - 1,454
4 bieg - 1,037
wsteczny bieg - 3,714
przełożenie przekładni głównej - 4,077 (53/13)
ciężary:
samochód gotowy do drogi - 835 kg
dopuszczalne obciążenie - 400 kg
ciężar całkowity z pełnym obciążeniem 1235 kg
pojemności:
zbiornik paliwa - 38 1
układ chłodzenia - 6,6 1
miska olejowa silnika - 4,25 1
zespół napędowy -3,151
przekładnia kierownicza - 0,1401
hamulce hydrauliczne - 0,315 1
osiągi:
prędkość maksymalna:
1 bieg - 45 km/h
2 bieg - 75 km/h
3 bieg - 115 km/h
4 bieg - 135 km/h
wsteczny bieg - 45 km/h


Wykonali: Piotr Adam, Paweł Jurczyk, Piotr Jurczyk, Marcin Szot
Opiekun pracy: mgr inż. Tadeusz Kunka


Wstecz

@ 2024 ZSP Nr 3 w Krośnie.

stat4u