ZSP 3 w Krośnie - Muzeum Motoryzacji

Jawa 250 typ 353/04

Pojemność skokowa: 248,5 cm
Moc maksymalna: 12 KM przy 5000 obr/min.
Stopień sprężania: 6,6
Rok produkcji: 1957
Wykonali: Lucjan Bąk, Adam Kosiba
Opiekun pracy: mgr inż. Tadeusz Kunka

Po raz pierwszy konstrukcja została pokazana publiczności w 1953, była następcą Jawy Perak typ 11. Początkowo zastosowano silnik nie poddany modyfikacjom poprzedniczki o mocy 9 KM, lecz po 2 latach zdecydowano się zwiększyć moc do 12 KM. W pierwszych latach produkcji motocykle wyposażone były w stacyjkę z amperomierzem umieszczoną na zbiorniku paliwa, tłumiki typu "rybka”, gaźnik Jikov 2924H. W marcu 1959 zostały one zastąpione przez stacyjkę umieszczoną w osłonie lampy, tłumiki typu "cygaro", gaźnik Jikov 2926 Monoblok (w wersji przejściowej Jikov 2926 TR) z dużym poliamidowym filtrem powietrza i zakrywającymi go osłonami ramy.Napęd był zaopatrzony w sprzęgło półautomatyczne co pozwalało na zmianę biegów bez użycia manetki. Początkowo wahacze smarowane były smarem poprzez smarowniczkę, następnie przystosowano je do smarowania za pomocą oleju silnikowego doprowadzanego specjalną rurką. Motocykl podczas jazdy po szosie zachowywał się prawidłowo, lecz przy jeździe w terenie miał duże skłonności do uślizgów kół.Produkcję modelu 353-04 zakończono w roku 1964. Jednak późniejsze wersje były bardzo do niego zbliżone wyglądem, a jednostka napędowa była jedynie nieznacznie zmieniana do lat 70. XX w. do czasu pojawienia się modelu 623 ("Bizon"), w którym zastosowano silnik dwucylindrowy. Większość motocykli produkowana była w kolorze wiśniowym ze złotymi szparunkami, jednak w wersji eksportowanej do Niemiec wykonywano również malowanie czarno-szare ze złotymi szparunkami.


Wstecz

@ 2024 ZSP Nr 3 w Krośnie.

stat4u